پیک کاسپین |  استاندار گیلان با اشاره به مرزی بودن استان و امکان ترانزیت قاچاق کالا و یا موادمخدر از استان گفت: مبادی ورودی استان در راستای رویکرد پیشگیرانه و ناامن کردن محیط برای قاچاقچیان باید هوشمندسازی شود .

پیک کاسپین |  استاندار گیلان با اشاره به مرزی بودن استان و امکان ترانزیت قاچاق کالا و یا موادمخدر از استان گفت: مبادی ورودی استان در راستای رویکرد پیشگیرانه و ناامن کردن محیط برای قاچاقچیان باید هوشمندسازی شود .

 اسدالله عباسی در جلسه مشترک مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر استان گیلان با بیان اینکه مهمترین وظیفه ستاد رویکرد پیشگیرانه در قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر است، افزود: برای هوشمندسازی مبادی ورودی باید پیشرفته ترین و ابزارها بکارگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه کارها به صورت جهادی و با سرعت بالا انجام شود، تصریح کرد: زیرساخت های نظامی و انتظامی باید ارتقاء یابد.

وی همچنین بر تجهیز راه آهن رشت از تجهیزات و ابزار کنترل همچون دستگاه ایکس ری و دوربین های نظارتی تاکید و بیان کرد: راه آهن رشت – کاسپین نیز باید برای جلوگیری از قاچاق کالا و یا موادمخدر در زمان تحویل پروژه به ابزارهای نظارتی تجهیز شده باشد.

عباسی اظهار داشت: برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قاچاق مواد مخدر، متولیان امر هماهنگ و منسجم عمل کنند و موفقیت ها در نظارت ها و پیشگیری در قاچاق برای مردم تبیین شود.

استاندار گیلان همچنین بر تسریع در تعیین تکلیف کالاهایی که رسوب کردند و تشکیل کارگروه در این موضوع تاکید کرد و افزود: باید مدیریت کنیم که حق مردم ضایع نشود.

عباسی در بخش دیگری از سخنانش به مصرف مواد مخدر در کشور نیز اشاره و بیان کرد: امروز متاسفانه مواد جایگزین مصرف می شود که خیلی خطرناک است، بنابراین باید راه ها را برای ورود آن ها بست و در این راستا نیازمند اقدامات دانش بنیان علمی و تحقیقی هستیم.

نماینده عالی دولت در استان گیلان خاطر نشان کرد: مبارزه باید برای قاچاق سازمان یافته قاطع و اثر بخش باشد و با هم افزایی کارها را به پیش ببریم؛ همان طوریکه برای ساماندهی معتادان متجاهر اقداماتی را انجام دادیم.

وی همچنین با اشاره به کاهش سن مصرف مواد مخدر در کشور اظهار داشت: باید در سطوح آموزش و پرورش دلیل کاهش سن مصرف مواد مخدر آسیب شناسی شود و از صاحب نظران، جامعه شناسان و روانشناسان برای این امر کمک گرفت.

استاندار گیلان، جامعه هدف این موضوع را دانش آموزان، جوانان و دانشجویان عنوان و بر آموزش خانواده ها و فرزندان آنها تاکید کرد و ادامه داد: جوانان کشور سرمایه های ما هستند که باید مراقب باشیم تا مبادا دشمن آنها را فریب دهند چرا که اگر دشمن موفق به نفوذ در آنها شود همه سرمایه گذاری ما تبدیل به هزینه می شود و هدر می رود و هرگز جبران نخواهد شد و این موضوع انسانی است.

وی گفت: باید از طریق فضاهایی که داریم همه امکانات فرهنگی را در این خصوص به کار گیریم؛ به طور مثال انیمیشین ها و فیلم هایی تولید شود تا در آنها نسبت به مصرف مواد مخدر اعم از صنعتی و سنتی احساس نفرت شود؛ ضمن اینکه مواد مخدر صنعتی به مراتب خطرناک تر از سنتی است.

وی ادامه داد: مواد مخدر صنعتی هیجانات را افزایش می دهد و بخش زیادی از دستگیر شدگان اغتشاشات اخیر مواد مخدر صنعتی مصرف کرده و دچار هیجانات کاذب شده بودند و این هیجانات باعث شد که خسارات های سنگینی را وارد کنند، زیرا این مواد توهم زا است.

عباسی گفت: باید از نظر اقتصادی هم بین معتادان مجرم و غیرمجرم تفاوت قائل شد و بدانیم کسی که مصرف کننده مواد مخدر باشد و از نظر اقتصادی ضعیف تر باشد دست به جرم می زند و هزینه هایی را روی دست ما می گذارد و آنهایی که مواد مخدر را قاچاق می کنند باید گردش مالی و حسابشان رصد و مقابله با آنها صورت بگیرد.

استاندار گیلان تصریح کرد: رویکرد دولت در بخش مبارزه با زمینه های فساد زا در بخشی مربوط به قاچاق کالا و بخشی مواد مخدر می شود که باید به آنها توجه کرد و اگر کسانی خطا کردند در چارچوب قانون با سرعت با آنها برخورد شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحقق ۸۳ درصدی اشتغال در گیلان گفت: تامین مسکن و اشتغال از برنامه های راهبردی دولت سیزدهم است که امیدواریم بتوانیم با اقداماتی که انجام می دهیم گام های بلندی را در جهت شکوفایی استان برداریم.