پیک کاسپین | قرص سه کاره در واقع با عملکرد ضد التهابی ایبوپروفن، افزایش جذب مسکن از طریق کافئین و خاصیت کاهندگی تب و درد به وسیله استامینوفن، به تسکین درد شما کمک می کند.

پیک کاسپین | قرص سه کاره در واقع با عملکرد ضد التهابی ایبوپروفن، افزایش جذب مسکن از طریق کافئین و خاصیت کاهندگی تب و درد به وسیله استامینوفن، به تسکین درد شما کمک می کند.

اسم قرص سه کاره چیست؟

استامینوفن+ایبوپروفن+کافئین سه ترکیب برای رفع بسیاری از دردها به کار می‌رود. حتما همه شما تاکنون در مواقع درد، پیشنهادهایی از دوستان خود برای مصرف قرص سه کاره داشته‌اید. این قرص برای سردرد، دندان درد، دردهای پریودی(قاعدگی)، میگرن و … استفاده می‌شود. قرص سه کاره تشکیل شده از استامینوفن، کافئین و ایبوبروفن است. این قرص با نام های تجاری نوافن، ریفن و … در داروخانه ها عرضه می‌شود. قرص سه کاره در حقیقت یک اصطلاح عامیانه در بین مردم است. اما در واقع ترکیب استامینوفن، ایبوپروفن و کافئین را شربت سه کاره، کپسول سه کاره و قرص سه کاره می نامند. اکنون در گروه مجله سلامت خبرگزاری سلامت به بررسی سه ترکیب دارویی موجود در این قرص و مکانیسم عمل آن ها در بدن می پردازیم.

تاثیر ایبوپروفن موجود در قرص سه کاره بر روی بدن

ایبوپروفن برای از بین بردن درد در نقاط مختلف بدن مانند دردهای عضلانی، التهاب مفاصل، درد دندان، سر درد و … کاربرد دارد. همچنین در کاهش تب تاثیرگذار است. این دارو از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب است.

مکانیستم اثر ایبوپروفن

این دارو با مسدود کردن اثر آنزیم سیلکواکسیژناز cyclooxygenase منجر به کاهش ساخت ماده شیمیایی پروستاگلاندین در بدن می شود. پروستاگلاندین در حقیقت عامل ایجاد درد و التهاب در ناحیه آسیب دیده بدن است. ایبوپروفون پس از مصرف، بین یک تا دو ساعت به بالاترین میزان سرمی خود در خون می رسد و درصد چسبندگی آن به سلول های پلاسما ۹۹ درصد است. بعد از ۲۴ ساعت اثر دارو به وسیله ادرار و از راه کلیه دفع می شود. بد نیست بدانید حدود یک درصد از این دارو در بدن باقی می ماند و بدون تغییر از طریق صفرا دفع خواهد شد. نیمه عمر ایبوپروفن در بدن ۲ ساعت است.

 

تاثیر کافئین موجود در قرص سه کاره

کافئین یکی از ترکیبات فعال در بیشتر داروهاست که حاوی مقداری آسپرین است. شاید شنیده باشید که بیان می شود پس از خوردن استامینوفن، یک فنجان چای پر رنگ بنوشید تا سریع تر عمل کند. این پیشنهاد به دلیل وجود کافئین در چای است. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد داروهای مسکن که حاوی ماده هستند، اثر بخشی بالاتری نسبت به دیگر داروهای بدون کافئین دارند. در مقاله ای از ژورنال انجمن پزشکی آمریکا نیز این مسئله تایید شده است.

مکانیسم اثر در بدن

کافئین گیرنده‌هایی با نام آدنوزین را مختل می کند. این گیرنده ها به منظور اعلام زمان خواب، در بدن انسان وجود دارد. علت بروز این مسئله این است که کافئین دارای متیل گزانتین (نوعی آلکالوئید) است. این ماده به مسکن ها کمک می کند تا خیلی سریعتر و زودتر وارد جربان خون شود، به انقباض خون کمک کند و بیشتر در خون باقی بماند. همچنین جریان خون را در عضلاتی که دچار درد هستند، کمتر می کند که این مکانیسم باعث کاهش درد می شود.

تاثیر استامینوفن موجود در قرص سه کاره

این دارو مانند اکثر مسکن دیگر برای کاهش درد مانند درد دندان، دردهای سر، دردهای قاعدگی و کاهش تب استفاده می شود. این دارو نیز بیشتر برای دردهای خفیف استفاده می شود. در حقیقت استامینوفن موجود در قرص سه کاره، تولید بعضی مواد شیمایی که سبب بوجود آمدن درد در بدن می شود را مسدود می کند.

مکانیسم اثر در بدن

مکانیسم اثر این دارو به شکل مهار کردن آنزیم های سیکلواکسیژناز ۱و ۲ (cox ۱,۲) در بافت های محیطی بدن است. به همین دلیل تاثیر ضد التهابی ندارد. این دارو ممکن است یک آنزیم سوم (cox ۳) را نیز در دستگاه عصبی مهار کند. استامینوفن در کبد متابولیزه می شود. نیمه عمر آن دو تا سه ساعت است. سطح سرم خونی این دارو در قرص سه کاره در عرض ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به حداکثر می رسد. این دارو به میزان اندک به پروتئین های پلاسما متصل می شود و تا حدی توسط آنزیم های میکروزومی کبدی به سولفات غیر فعال و گلوکورونید متابولیزه می شود. از این دارو چیزی حدود کمتر از ۵ درصد بدون تغییر به وسیله کلیه از بدن خارج می شود.

توجه!

مصرف خودسرانه و بدون مشورت با پزشک قرص سه کاره به هیچ وجه صحیح نیست و اطلاعات داده شده صرفا به منظور افزایش دانش دارویی شما است.

نتیجه گیری

قرص سه کاره در واقع با عملکرد ضد التهابی ایبوپروفن، افزایش جذب مسکن از طریق کافئین و خاصیت کاهندگی تب و درد به وسیله استامینوفن، به تسکین درد شما کمک می کند.