پیک کاسپین | مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه سرعت انباشته شدن رسوبات در کف تالاب انزلی ۱۰ برابر بیشتر از چهار دهه قبل است، گفت: هر ساله بیش از ۳۲ میلیون مترمکعب فاضلاب خانگی وارد تالاب می شود.

پیک کاسپین | مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه سرعت انباشته شدن رسوبات در کف تالاب انزلی ۱۰ برابر بیشتر از چهار دهه قبل است، گفت: هر ساله بیش از ۳۲ میلیون مترمکعب فاضلاب خانگی وارد تالاب می شود.

میرحامد اختری با بیان اینکه تالاب انزلی با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده و ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه از موجودات گیاهی اکوسیستم کم نظیری دارد، اظهار کرد: تالاب انزلی از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب های بین المللی تحت حفاظت است و مهمترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر محسوب می شود.

وی تالاب انزلی را تصفیه خانه رودهایی دانست که به دریای خزر می ریزند و افزود: امروز وضعیت این تالاب چنان نگران کننده است که نه تنها چندین سال است که نام تالاب در فهرست تالاب های در خطر نابودی قرار گرفته، بلکه بیم آن می رود این تالاب به زودی از فهرست ۱۰ تالاب ممتاز کنوانسیون جهانی رامسر هم خارج شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه دست کم طی دهه اخیر سه مورد از مرگ دسته جمعی ماهیان تالابی در این زیستگاه بی بدیل گزارش شده است، تصریح کرد: این رخدادها آشکارا شدت کاهش توان زیست پالایی و خود ترمیمی بوم سازگان تالاب را نشان می دهد.

اختری، پنج شناسه اصلی تهدیدکننده توان زیست پالایی تالاب انزلی را افزایش رسوب وارد شده به تالاب، افزایش پس آب ها و پسماندهای تخلیه شده در تالاب، تغییر کاربری اراضی و تبدیل بخشی از اراضی حاشیه تالاب به زمین های کشاورزی، جاده سازی و در نهایت رشد بی رویه گونه های مهاجم گیاهی دانست.

وی با اشاره به افزایش رسوبات حوضه آبخیز تالاب انزلی، عنوان کرد: رسوبات حوضه آبخیز تالاب انزلی به طور فزاینده ای در حال افزایش است و نیاز به عملیات آبخیزداری جهت جلوگیری از ورود سالانه هزار تن خاک به صورت رسوب به این تالاب دارد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه هم اکنون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن گل و لای ناشی از رسوبات حاصل ۴۰ سال شست و شوی ۴۰۰۰۰ کیلومترمربع خاک حوضه های آبریز یازده رودخانه منتهی به تالاب انزلی در این تالاب وجود دارد، گفت: تا چند دهه قبل عمق تالاب انزلی هشت تا یازده متر بود، اما در حال حاضر ته نشین شدن رسوبات عمق آن را به سه متر رسانده است.

اختری خاطرنشان کرد: هم اکنون سرعت انباشته شدن رسوبات در کف تالاب ۱۰ برابر بیشتر از چهار دهه قبل است و هر ساله بیش از ۳۲ میلیون مترمکعب فاضلاب خانگی شهرستان های رشت، انزلی، صومعه‌سرا، فومن و ماسال که در حوضه آبخیز تالاب انزلی هستند، وارد تالاب می شود.

وی با اشاره به ورود سموم به محیط تالاب از طریق مزارع کشاورزی، متذکر شد: اداره کل منابع طبیعی گیلان با محوریت بخش آبخیزداری کنترل رسوب در این ۱۱ حوضه آبخیز را در دستور کار داشته است.