با تاکید بر نقش رسانه ملی به عنوان مهمترین ابزار انتقال دیدگاه نامزدها ؛

بی طرفی کامل برای یک انتخاب آگاهانه راهبرد رسانه ملی در انتخابات

  پرینت
بی طرفی کامل برای یک انتخاب آگاهانه راهبرد رسانه ملی در انتخابات
شناسه خبر : 810 | تاریخ انتشار : 15 خرداد 1403 - 11:42 | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :
پیک کاسپین| بررسی عملکرد صدا و سیما در انتخابات ادوار نشان می دهد رسانه ملی با درک عمیق از تحولات جامعه و بی طرفی کامل به دنبال تحقق افزایش مشارکت و کمک به انتخاب آگاهانه است.
پیک کاسپین| بررسی عملکرد صدا و سیما در انتخابات ادوار نشان می دهد رسانه ملی با درک عمیق از تحولات جامعه و بی طرفی کامل به دنبال تحقق افزایش مشارکت و کمک به انتخاب آگاهانه است.

دکتر هادی ابراهیمی کیاپی مدیرکل صدا و سیمای مازندران در یادداشتی نوشت: یکی از اتفاقات تکرارشونده در ایام انتخابات در ایران و سایر کشورها حتی کشورهای پیشرفته، تنش زایی رقبا، ستادها و طرفداران نامزدها در فرایند اوج‌گیری رقابتهای انتخاباتی است، تنش هایی که منجر به بروز هیجانات انتخاباتی در جامعه شده و از نگاه مثبت می توان این تنشها را انگیزه آفرین و از نگاه منفی آنها را وحدت شکن و تفرقه انگیز تلقی کرد.

این تنش ها مثل داروها می توانند تلخ اما شفابخش باشند اما وقتی از حد بگذرند مثل سم عمل کرده و منجر به مسمومیت پیکره انتخاباتی و کالبد نظام اجتماعی خواهند شد بنابراین تنها نسخه شفابخش رفتارهای انتخاباتی نامزدها و فراتر از آنها ستادها و هوادارانشان در عرصه های تبلیغی اعم از رسانه های نوشتاری و دیداری و فضای مجازی، نسخه اخلاق انتخاباتی و رعایت مرّ قوانین انتخاباتی است.

مطالعه و مرور رهنمودهای اخلاقی مقام معظم رهبری در آستانه برگزاری انتخابات های مختلف در ادوار گذشته و مقایسه با اتفاقاتی که منتسب به رقابت های انتخاباتی در ذیل این واقعه به وقوع می پیوندد، گاهی اوقات نه تنها تأسف آور بلکه خجالت آور است.

جالب است ایران عزیز به علت انتسابش به اسلام و نگرش های شرعی و الهی، طبعا” بیش و پیش از سایر کشورها از جمله کشورهای پیشرفته جهان، باید مظهر این اخلاق حسنه باشد

شروع فرایند رسمی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برای انتخاب هشتمین رئیس جمهور کشورمان، که هنوز در اولین مرحله یعنی مرحله ثبت نام نامزدهاست، به بهانه مصاف واژه ها و انتقال مفاهیم خاص، به تنشهای زودهنگام کشیده شده که باورش سخت و دشوار است و این تقابل ما را نگران مرحله آغاز تبلیغات انتخاباتی می کند

نسخه شفابخش اخلاق انتخاباتی، ضمن ظرفیت افزایی، خط مشی نظام تبلیغاتی را نیز از تهمت و تخریب و توهین و تمسخر و غیبت و فرافکنی و تحمیق رقبا برحذر داشته و احترام متقابل و حفظ حرمت ها و حریمها را معیار دانسته و رقابت سالم انتخاباتی را به رقبا توصیه می کند.

هیجانات انتخاباتی فارغ از عصبانیتها و برخوردهای احساساتی، لازمه گرم نگه داشتن تنور انتخابات مخصوصا انتخاباتی در تراز ملی و منظر نگاههای ناظران و تحلیلگران بین المللی یعنی انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.

قرار گرفتن یکی از الگوهای بزرگ اخلاقی یعنی آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی که مفهوم و مصداق ریاست جمهوری را به معنای واقعی ارتقاء داده است ،در برابر نگاه همه نامزدها و برنامه ریزان آنها، رسالت سنگینی را متوجه رقبا کرده و جنس رقابتها را متفاوت می کند و قطعا ارزیابی مردم از رقابتها علاوه بر توانمندیهای اجرایی، متأثر از اخلاقیات و بزرگواری های این شخصیت بزرگ بوده و در کامیابی و ناکامی نامزدها تأثیرگذار خواهد بود.

خوشبختانه علیرغم جو مسموم القایی از رسانه های غول پیکر و پادوهای آنها در فضای مجازی پیرامون مقامات ما و مظلومیت مضاعف چهره های خدومی مانند آیت الله شهید رئیسی، از برکات شهادت سیدالشهدای خدمت، همین وحدت و همدلی طیف های متنوعی است که ما آنها را با اندکی جابجایی مواضع، در جبهه خودی می بینیم و بسیار حیف است که این فضای ذی قیمت با اندک کج سلیقه گی ها، دوباره به مرزبندی های گذشته سوق داده شود

البته یادمان نرود که جایگاه ریاست جمهوری بعنوان نفر دوم مملکت بسیار جای رفیعی است و کمترین غفلت در انتخاب اصلح، اولا رفاه و معیشت مردم را در تهدید قرار خواهد داد و ثانیا زمینه ساز انشقاق مدیریتی در سطوح تراز اول نظام خواهد بود .

رسانه ملی مهمترین ابزار انتقال دیدگاههای نامزدها

انتخابات یکی از ابزارهای تجلی دموکراسی، توسعه یافتگی سیاسی، دربرگیرنده چرخش مسالمت آمیز قدرت، گسترش نظارت مردمی، رشد نهادهای جامعه مدنی، مشارکت گروهها و توده های مختلف سیاسی است که فرصتی را برای شهروندان مهیا می سازد تا در تعیین رهبران و سیاست های نظام، رفتاری موثر داشته باشند، برای تحقق این امر اگرچه رسانه ملی در همه بزنگاه های تاریخی و سیاسی وظایف خطیری را بر عهده داشته است اما زمان برگزاری انتخابات ، دوره گسترش فعالیت های رسانه ملی است به دلیل آنکه دخالت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، نیازمند آگاهی و اطلاعات درست است و رسانه ملی است که می تواند نقشی اساسی در آگاهی بخشی به مردم داشته باشد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در پناه سیاست های کلان نظام و خارج از حیطه سیاستگذاری قوای سه گانه و التهابات متداول سیاسی همواره سه رویکرد سیاسی شامل بی طرفی کامل، تلاش برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای و کمک به انتخاب آگاهانه مردم را به طور مبنایی در دستور کار فعالیت های انتخاباتی خود قرار داده و با درک عمیق از تحولات در عرصه ارتباطات جهانی و انقلاب اطلاعاتی در عین بی طرفی سعی کرده است خود را با تغییرات جهانی و سازو کارهای برنامه سازی با هدف اقناع و ترغیب مخاطب همگام سازند.

بررسی عملکرد صدا و سیما در ادوار مختلف انتخاباتی نشان می دهد قضاوت مردم و نخبگان جامعه حکایت از دقت رسانه ملی در عمل به ماموریت های خود براساس سه راهبرد، بی طرفی، افزایش مشارکت و کمک به انتخاب آگاهانه است، کمک به برگزاری پرنشاط انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه پارسال با برگزاری هزاران مناظره های انتخاباتی در استان ها، راه اندازی دویست کانال تبلیغاتی برای نامزدهای سراسر کشور، معرفی دقیق نامزدها و برنامه های آنها در بسترهای تحت اختیار و اجرای دقیق برنامه ها در حوزه های تبیین، تشویق و تهییج شاهد خوبی برای این ادعا است که رسانه ملی با تمهیدات مناسب و رعایت اصل بی طرفی توانسته است وظایف خود را به شایستگی انجام دهد.

رسانه ملی و به تبع آن رسانه استانی با الگوگیری صحیح از رهنمودهای اخلاقی و حقوقی مقام معظم رهبری، همانند برنامه های انتخاباتی گذشته با اتکا به مرجعیت رسانه ای و‌محوریت تبلیغاتی، با اولویت قرار دادن تحقق مشارکت قوی و انتخابات سالم، بهترین الگو را برای فضادهی برابر به رقبا با استفاده بهینه از ابزار و تجهیزات خود ارائه کرده و علیرغم همه تفاوت سلیقه ها، ظرفیت نمایی کرده و پای شعارهای عدالت محورش ایستادگی نشان داده و در جذب و جلب رضایت افکار عمومی به استناد نظرسنجی ها و مستندسازی ها و سایر اظهارات و در رأس همه اعلام امتنان چندباره ی مقام معظم رهبری، موفق عمل کرده است.

رسانه استانی با بکارگیری کارشناسان زبده حوزوی و دانشگاهی، اصل را بر برگزاری انتخاباتی در تراز جمهوری اسلامی گذاشته و با رعایت اصل بی طرفی و حذف حب و بغض های فردی که الحمدالله وجود و ‌نمودی نداشته، بالاترین درجه اعتبار را برای افتخار حضور مردم در پای صندوقهای رأی لحاظ کرده و همانند گذشته اهتمام خویش را مصروف ساخت برنامه های کاملا کارشناسی شده وفارغ از گرایشات مرسوم جناحی نموده و از همه گزینه ها برای تبیین و تبلیغ و تهییج انتخاباتی خواهیم کرد و یقینا با رعایت چهارچوبهای قانونی و اخلاقی، به اقناع مخاطبان برای برگزاری انتخاباتی بیادماندنی می اندیشیم.

مع الوصف باید بپذیریم که انتخابات، همانگونه که رقابتهای نفس گیر خودش را می طلبد، در همان حال، فضای متفاوتی را نیز برای میدان دادن به طیف های متنوع جبهه خودی را ایجاب می کند و کسی نباید برای گشایش فضای حضور خویش، بر تنگ کردن جای دیگران اصرار ورزد.

ما در رسانه با نگاهی وحدت آفرین، فراجناحی بودن نظام را به نمایش می گذاریم و انتخابات را با تنوع حضور چهره ها و تکثر حضور مردم، شورانگیزتر از پیش نشان داده و از منظر نگاه مقام معظم رهبری به حماسه حضور حداکثری و مشارکت قوی خواهیم اندیشید.

در پایان ضمن تأکید بر هم افزایی توانایی نامزدهای محترم، انتظار می رود که نامزدها و طرفداران آنها، نسبت خود را با انقلاب، نظام و آرمانهای الهی امام و منویات مقام معظم رهبری تقویت کرده و مانع از تحمیل خسارتهای جدید انتخاباتی به نظام، جامعه و مردم عزیزمان گردند و شیرینی مزه انتخابات را در کام مردم تلخ کنند.

  • نویسنده : هادی ابراهیمی کیاپی
برچسب ها
اخبار مشابه
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، مردم توان تحمل درگیری های جناحی و سیاسی را ندارند
چگونه به کودک بیاموزیم که دوست خوبی باشد؟
مبارزه با فساد درون قوه قضاییه
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.